3 powody, dla których nie jesteś za stary - Joanna Tokarska

3 powody, dla których nie jesteś za stary

3 powody, dla których nie jesteś za stary

„W moim wieku, to już nie warto.”

„A cóż ja mogę?” „Starych drzew się nie przesadza.”
Czy te zwroty coś ci przypominają. Jeżeli tak, ten artykuł jest właśnie dla ciebie.

3 powody, dla których nie jesteś za stary  Oto, co powinieneś wiedzieć:

 
1. Nie znamy są granic ludzkiego mózgu i ciała

Przez wiele lat naukowcy myśleli, że procesy niszczące mózg są nieodwracalne.

Dziś z całą pewnością wiemy, że to NIE PRAWDA. Mózg ma zdolność regeneracji. Potrafi tworzyć nowe połączenia, a nawet budować nowe komórki.
O czym to świadczy?

Przez cały okres życia jesteśmy zdolni do polepszania własnej formy intelektualnej.

Michael Merzenich – naukowiec zajmujący się działaniem ludzkiego mózgu poddał grupę 80-latków treningowi intelektu. Przez kilka tygodni osoby biorące udział w doświadczeniu wykonywały proste zadania na komputerze. Po zakończeniu eksperymentu okazało się, że seniorzy osiągnęli poziom zdolności intelektualnych równy 20-latkowi!

Pomyślmy, co byłyby w stanie osiągnąć przez rok? A przez 10 lat?

Ta sama sytuacja tyczy się ludzkiego ciała. Przypomnij sobie zawody olimpijskie z lat 60-tych. Ówcześni atleci przegraliby z większością dobrze wytrenowanych dzisiejszych amatorów.
Dlaczego? Ponieważ nieustannie przesuwamy granice możliwości ludzkiego organizmu.

Dziś wiemy na pewno, że ruch jest dla ciała, niczym olej dla silnika. Działa jak balsam okalający nasze stawy i mięśnie. Im więcej się ruszasz, tym lepiej twoje tkanki są nawilżone.
Wiemy również, że dla każdego można znaleźć odpowiednią formę wysiłku fizycznego. Wbrew pozorom, nie jest to trudne.

 
2. Dzięki doświadczeniu życiowemu szybciej osiągniesz sukces

Przez całe życie zbieramy doświadczenia. Wielokrotnie spotykam się ze słowami: „żebym w wieku 20-stu lat wiedział, to co wiem teraz…” Czasu cofnąć się nie da. Da się jednak wykorzystać życiową mądrość do szybszego osiągnięcia celu.

Znając życie i znając siebie łatwiej określisz, w których dziedzinach masz szansę na łatwy sukces, a które będą stanowiły wyzwanie.
Zawsze lubiłeś górskie wycieczki? Kup kijki i w drogę! Do sklepu tylko na rowerze? Mapa w rękę i zwiększaj dystans odwiedzając historyczne miejsca w twojej okolicy. Taniec to twój żywioł? Zapisz się na tango. I tak dalej…
Doświadczenie daje ci również jedną nieocenioną rzecz. Bezpieczeństwo.
Umiejętność krytycznego spojrzenia na własne działania pozwala na zachowanie ostrożności.
Podsumowując: mądry ruch = bezpieczny ruch.

 

3. Nie wykluczone, że cały świat jest właśnie dla ciebie

Bill Gates – jeden z najbogatszych ludzi świata powiedział: „Istnieje taka możliwość, w końcu nie możemy tego wykluczyć, że wszechświat istnieje wyłącznie dla mnie. Jeśli tak, muszę przyznać, że bardzo mi to odpowiada”.

Patrząc na poparcie społeczne, jakim cieszą się aktywni seniorzy, trudno wykluczyć taką ewentualność.

100-latkowie wygrywają mistrzostwa, 80-latkowie biegają, a 70-latkowie dźwigają ciężary.

Wystarczy wspomnieć takie nazwiska, jak Edward Mucha, 84-letni mistrz Polski w biegach górskich. Stanisław Kowalski w 2014 roku, w wieku 104 lat ustanowił nowy rekord Europy w biegu na 100 metrów w swojej kategorii wiekowej. Przykłady można by mnożyć…

Skoro oni mogli, co powstrzymuje ciebie?

Większość barier powstrzymujących nas przed działaniem jest w naszej własnej głowie. Podświadomie tworzymy scenariusze, w których jesteśmy wyśmiewani, upokarzani i dołowani na tysiąc różnych sposobów.
Na szczęście jest na to rada.

Proszę cię, od dziś we własnej głowie zrób założenie, że absolutnie każdy człowiek życzy ci dobrze. Przyjmij, że świat istnieje tylko i wyłącznie po to, żeby wspierać cię w twoich działaniach.

Efekty zobaczysz prędzej, niż myślisz.

Powodzenia!
Joanna Tokarska

Artykuł pierwotnie opublikowany na portalu  przyjazniseniorom.com

Comments

comments

5 thoughts on “3 powody, dla których nie jesteś za stary

  • 22/05/2017 o 22:00
    Permalink

    Bardzo ciekawy artykuł, jaka aktywność fizyczna jest polecana dla seniorów takich około 50 tki?

    Odpowiedz
    • 23/05/2017 o 05:50
      Permalink

      Dziękuję! Badania w tej dziedzinie nie są jednoznaczne, ale na czoło wysuwają się dwie dziedziny: trening siłowy i rozciąganie. Obecnie w wielu miastach powstają siłownie „pod chmurką” – warto skorzystać.

      Odpowiedz
      • 23/05/2017 o 08:58
        Permalink

        Właśnie myślę nad rozpoczęciem regularnych ćwiczeń, skorzystam chętnie z porad. Od kiedy po operacji mam zajęcia z fizjoterapeutą zaczęłam interesować się i doceniać Waszą pracę i wiedzę.

        Odpowiedz
        • 23/05/2017 o 09:35
          Permalink

          Bardzo miło mi to słyszeć. Po operacji ćwiczenia powinny być dobrane do Pani możliwości, aby przede wszystkim zachować bezpieczeństwo.
          Jeżeli nie ma przeciwwskazań, może Pani zacząć od mojego zestawu ćwiczeń poprawiających ruchomość dolnego tułowia.
          Oto link do ćwiczeń: https://youtu.be/oivy2ezGgYw

          Odpowiedz
          • 25/05/2017 o 21:26
            Permalink

            dziękuję, skorzystam 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *