Kręgosłup, dyskopatia, ból pleców? A może po prostu źle siedzisz?

Obecnie wiele osób cierpi na bóle pleców. Naukowcy poszukują przyczyn tego stanu oraz rozwiązań, które ułatwiłyby cierpiącym powrót do zdrowia.

W społeczeństwie pokutuje jednak wiele mitów – spora ich część nie ma potwierdzenia w nauce. Jeżeli chcesz wiedzieć, jakie to mity – ten tekst jest dla Ciebie.

Jeżeli chcesz wiedzieć, czy Twój kręgosłup jest bezpieczny oraz co robić, aby taki pozostał – również czytaj dalej. Ryzykujesz jedynie zmianę własnych przekonań oraz zaoszczędzenie niemałych kwot pieniędzy.

Jesteś na to gotowy? Jesteś przekonany, że zmiana jest możliwa?

 

Przekonania

Przekonania to jeden z najsilniejszych czynników wpływających na ludzkie zachowanie.

Uważam, że trzeba zmieniać opony na zimę = Zmieniam opony na zimę

Sądzę, że kiełbasa krakowska jest lepsza od żywieckiej = Kupuję kiełbasę krakowską

Uważam, że pozycja siedząca wywołuje dolegliwości pleców = Plecy mnie bolą, gdy siedzę

Śmiała teza? Być może, warto jednak przyjrzeć się faktom. W tym miejscu, Drogi Czytelniku, muszą poględzić chwilkę na temat badań naukowych. Choć jest ich wiele, niestety – nie wszystkie mają wartość.

Bania naukowe – z czym to się je?

Podam Ci przykład:

Podam Ci przykład. Jeżeli przeprowadzę „badanie” polegające na obserwacji mojego syna i zauważę, że zawsze po siedzeniu przed komputerem bolą go plecy, mogę wyciągnąć wniosek, że siedzenie na krześle wywołuje u wszystkich ludzi ból pleców.

Jeżeli jednak poobserwuję setkę osób siedzących przed komputerem i porównam ich z setką osób, które nie siedzą przed komputerem, mam szansę wyciągnąć wnioski bliższe prawdzie na temat wpływu siedzenia przed komputerem na ból pleców.

Im bardziej popularna dziedzina, tym więcej badań prowadzi się w jej obrębie. Kręgosłup oraz bóle pleców są bardzo popularnym obszarem, łatwo więc znaleźć badania, które potwierdzą nawet najbardziej nieprawdopodobną tezę.

W wyniku jednego z takich badań powstała filozofia straszenia pacjentów zginaniem kręgosłupa. Kojarzysz te grafiki, na których jest pokazane w ciśnienie dyskach? Sugerują one, że każde zgięcie kręgosłupa grozi dyskopatią, rwą kulszową albo wystrzałem dysku w kosmos.

Oczywiście ironizuję, czy jednak efekt nie jest taki, że zaczynasz się bać zwykłego siedzenia? No właśnie.

Kręgosłup, dyskopatia, ból pleców? Może po prostu źle siedzisz? Dr. Alf Nachemson joannatokarska.pl
Dr. Alf Nachemson
Wróćmy do tematu badań naukowych.

Ze względu na ogromną liczbę badań istnieje potrzeba przeprowadzenia kolejnych, które odsieją mierne jakościowo od tych wykonanych dobrze, a przez to ważnych.

Autor tego typu pracy gromadzi badania dostępne na rynku, odrzuca te bezwartościowe, a z reszty wyciąga wnioski. Żeby pokazać Ci, ile prac jest bezwartościowych, posłużę się przykładem.

Analiza materiałów w zakresie bólów pleców związanych z pozycją siedzącą.

Autorzy pracy „Sedentary lifestyle as a risk factor for low back pain: a systematic review” zebrali 1778 tytułów. Tak, dobrze czytasz, 1778! Ale aż 1391 nie przedstawiało wartości! Z pozostałych 387 tylko 15 miało wartość, a z tych 15 zaledwie 8 prezentowało wartość wysoką.

Z 1778 badań tylko 8 było bardzo dobrych! Piszę to po to, żeby uświadomić Ci, w jak dużym szumie informacyjnym funkcjonujemy. Ale do rzeczy!

Czy plecy bolą od siedzenia?Kręgosłup, dyskoptia, ból pleców? Najlepsza pozycja siedziąca - twoja następna Joanna Tokarska joannatokarska.pl

Mimo powszechnego przekonania, że tak właśnie jest, badania naukowe mówią zupełnie coś innego. Nie znaleziono korelacji między siedzącym trybem życia a bólami dolnego odcinka pleców. Serio!

NIE ZNALEZIONO TAKIEJ ZALEŻNOŚCI!

Dlaczego boli, jak długo siedzę?

Gdyby odpowiedź na to pytanie była prosta, znaleźlibyśmy ją na każdym fizjoblogu, w prasie, w telewizji, a ludzie żyliby w zdrowiu i szczęściu bez bólu kręgosłupa. Tak jednak nie jest. Najprostsza odpowiedź brzmi: to zależy.

U każdego jest inaczej. Przedstawię Ci 3 aspekty, na które zwracam uwagę w trakcie analizy problemów związanych z bólem pleców. 

  1. Teoria BÓLU

Kręgosłup, dyskoptia, ból pleców? Kręgosłup,-dyskoptia,-ból--Joanna-Tokarska-joannatokarska

Ból sam w sobie to opinia mózgu na temat zaistniałej sytuacji. W dużym skrócie: bywa, że nie odczuwamy bólu nawet wtedy, gdy mamy rozległe uszkodzenia ciała (np. podczas katastrofy matka będzie w stanie nieść swoje dziecko mimo skręconej kostki czy złamanego żebra).

Z drugiej strony zdarzają się sytuacje, w których niewielkie uszkodzenie wywołuje znaczny ból (przypomnij sobie, jak stanąłeś na klocku Lego).

Co więcej – niekiedy zupełnie bez „cielesnej” przyczyny nasz mózg generuje ból, bo jest przekonany, że coś nam zagrażaa.

Szerzej na ten temat pisałam w serii artykułów Dlaczego boli na blogu fizjopozytywni.pl.

Do zapamiętania z tego artykułu jest FAKT, że nawet zdrowe plecy mogą boleć – szczególnie gdy ich właściciel jest przekonany, że powinny.

  1. Przekonania

Wiele osób jest przekonanych, że aby skutecznie zapobiegać dolegliwościom pleców, powinny siedzieć w określonej z góry „zdrowotnej” pozycji. Tymczasem nawet fizjoterapeuci nie są w pełni zgodni co do tego, jak taka idealna pozycja miałaby wyglądać.

Nic zresztą dziwnego – każdy człowiek odznacza się inną budową ciała, inną ruchomością stawów, inną historią urazów/nawyków/przekonań. Dla każdego z nas inaczej wygląda pozycja neutralna. Nie „prawidłowa”, nie „zdrowotna”, nie „ergonomiczna”, lecz neutralna.

Czy jednak pozycja neutralna uchroni nas przed bólem? Przykro mi, ale nie. Nawet najwygodniejsza pozycja negatywnie wpłynie na nasze ciało, jeśli zbyt długo ją utrzymujemy.

  1. Ergonomia

Chociaż nie ma zgodności co do wyglądu idealnej pozycji siedzącej, prowadzone badania próbują udowodnić zasadność stosowania sprzętów pomagających ją utrzymać. Firmy prześcigają się w produktach, które mają poprawić ergonomię siedzenia: podkładki pod stopy, fotele, podpórki, półeczki, poduszeczki…

Wszystko po to, aby było „bardziej zdrowo”. Niestety (albo i stety!) – wszystko wskazuje na to, że najbardziej aktualna jest dzisiaj stara maksyma: ruch to zdrowie. Nawet najlepszy fotel nie uchroni Cię przed bólem, jeśli zbyt długo pozostajesz bez ruchu.

Bo właśnie w bezruchu upatruje się obecnie przyczyn dolegliwości bólowych, niezależnie od tego, jakiej pozycji dotyczy ten bezruch.

To można siedzieć, czy nie?

Nie znaleziono korelacji między siedzącym trybem życia a bólami pleców. Oznacza to, że jeśli prowadzisz siedzący tryb życia, nie jesteś bardziej niż inni zagrożony bólem pleców. Z brakiem ruchu wiąże się jednak – i to udowodniono! – wiele poważnych chorób. Otyłość i cukrzyca to zaledwie wierzchołek góry lodowej.

Tuż pod powierzchnią czają się rozmaite formy raka, a nawet śmierć.

Brak ruchu na co dzień oznacza kłopoty. W tej perspektywie zwykły ból wynikający z nieruszania się to pikuś.

Jak żyć, pani magister?

Różnorodnie!

Zadbać o to, żeby częste zmiany pozycji stały się nawykiem.

Przestać obawiać się ruchu.

Dokonywać świadomych wyborów.

Winda vs. schody.

Samochodem do marketu vs. pieszo do osiedlowego sklepu.

Popołudnie przed telewizorem vs. popołudniowy spacer.

 

Zacznij od małych, ale częstych czynności, bo właśnie one stanowią dźwignię zmieniającą samopoczucie. Im więcej będziesz się ruszać, tym bardziej będzie wzrastała potrzeba ruchu. Ani się obejrzysz, a staniesz się królem siłowni, czego serdecznie Ci życzę!

 

Joanna Tokarska

Fizjopozytywna

 

Podziel się infografiką ze swoimi znajomymi:

 

Kręgosłup, dyskoptia, ból pleców? Jaka jest najlepsza pozycja siedziąca? Joanna Tokarska joannatokarska.pl

 

Źródła:

  1. Chen, Shu-Mei, et al. „Sedentary lifestyle as a risk factor for low back pain: a systematic review.” International archives of occupational and environmental health7 (2009): 797-806.
  2. Hartvigsen, Jan, et al. „Is sitting-while-at-work associated with low back pain? A systematic, critical literature review.” Scandinavian journal of public health3 (2000): 230-239.
  3. O’sullivan, Kieran, et al. „What do physiotherapists consider to be the best sitting spinal posture?.” Manual therapy5 (2012): 432-437.
  4. Wunderlich, Max, et al. „Analysis of spine loads in dentistry—impact of an altered sitting position of the dentist.” Journal of Biomedical Science and Engineering07 (2010): 664.
  5. Nowotny-Czupryna, Olga, et al. „Ustawienie kręgosłupa podczas pracy w pozycji siedzącej a dolegliwości bólowe u stomatologów i asystentek medycznych.” Med Pr5 (2018).
  6. Zderic, Theodore W., and Marc T. Hamilton. „Identification of hemostatic genes expressed in human and rat leg muscles and a novel gene (LPP1/PAP2A) suppressed during prolonged physical inactivity (sitting).” Lipids in health and disease1 (2012): 137.
  7. Hamilton, M. T., D. G. Hamilton, and T. W. Zderic. „Role of low energy expenditure and sitting in obesity, metabolic syndrome, type 2 diabetes, and cardiovascular disease.” Metabolic Syndrome and Related Disorders1 (2008): 81-82.
  8. Katzmarzyk, Peter T., et al. „Sitting time and mortality from all causes, cardiovascular disease, and cancer.” Medicine & Science in Sports & Exercise5 (2009): 998-1005.
  9. Schmid, Daniela, and Michael F. Leitzmann. „Television viewing and time spent sedentary in relation to cancer risk: a meta-analysis.” JNCI: Journal of the National Cancer Institute7 (2014): dju098.
  10. Bey, Lionel, and Marc T. Hamilton. „Suppression of skeletal muscle lipoprotein lipase activity during physical inactivity: a molecular reason to maintain daily low‐intensity activity.” The Journal of physiology2 (2003): 673-682.

Comments

comments

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *