Kręgosłup, dyskopatia, ból pleców? A może po prostu źle siedzisz?

Obecnie wiele osób cierpi na bóle pleców. Naukowcy poszukują przyczyn tego stanu oraz rozwiązań ułatwiających cierpiącym powrót do zdrowia. Wśród społeczeństwa pokutuje jednak wiele mitów. Wiele z nich nie ma potwierdzenia w nauce. Jeżeli chcesz wiedzieć, których – ten tekst jest dla Ciebie.

Jeżeli chcesz wiedzieć, czy twój kręgosłup jest bezpieczny oraz co robić, aby taki był – czytaj dalej.

Czytając ten artykuł ryzykujesz zmianę własnych przekonań oraz zaoszczędzenie niemałych kwot pieniędzy.

Czy jesteś na to gotowy? Czy jesteś przekonany o tym, że zmiana jest możliwa?

Przekonania

Przekonania to jeden z najsilniejszych czynników wpływających na ludzkie zachowanie

Uważam, że trzeba zmieniać opory na zimę. =  Zmieniam opony na zimę.

Sądzę ze kiełbasa krakowska jest lepsza od żywieckiej, = Kupuję kiełbasę krakowską.

Uważam, że pozycje siedzące prowokują dolegliwości pleców. =  Plecy mnie  bolą gdy siedzę.

Śmiała teza? Być może…

Warto przyjrzeć się faktom.

W tym miejscu, drogi czytelniku, muszą poględzić chwilkę na temat badań naukowych.

Takich badań jest bardzo dużo, ale niestety nie wszystkie maja taka samą wartość.

Bania naukowe – z czym to się je?

Podam Ci przykład:

Jeżeli przeprowadzę „badanie” polegające na obserwacji mojego syna, kiedy siedzi przy komputerze, a po tym siedzeniu bolą go plecy,
mogę wyciągnąć wniosek, że ogólnie siedzenie na krześle powoduje u wszystkich ludzi ból pleców.

Kręgosłup, dyskopatia, ból pleców? Może po prostu źle siedzisz? Dr. Alf Nachemson joannatokarska.pl
Dr. Alf Nachemson

Jeżeli jednak znajdę grupę stu osób, które będę obserwować w czasie siedzenia przy komputerze i porównam ze stoma osobami,
które przy komputerze nie siedzą, mam szanse wyciągnąć bliższe prawdzie wnioski na temat wpływu siedzenia przy komputerze na ból pleców.

Im popularniejsza jest dana dziedzina, tym więcej badań w jej obrębie się prowadzi. Kręgosłup oraz bóle pleców to jest bardzo popularna dziedzina, łatwo więc znaleźć badania, które potwierdzą nawet najbardziej nieprawdopodobną tezę.

Na podstawie jednego z takich badań powstała filozofia straszenia pacjentów zginaniem kręgosłupa. Kojarzysz grafiki na których obrazowo pokazane jest ciśnienie w dyskach? Sugeruje ono, iż od samego faktu zgięcia kręgosłupa grozi Ci dyskopatia, rwa kulszowa, wypadnięcie dysku, jego wystrzał w kosmos, albo gorzej. Ironizuję oczywiście.

Czy jednak w efekcie zaczynasz się bać zwykłego siedzenia? No właśnie.

Wróćmy do tematu badań naukowych.

Ponieważ  jest ich naprawdę dużo, istnieje potrzeba prowadzenia kolejnych, które odsiewałyby mierne jakościowo od tych wykonanych dobrze, a przez to ważnych.

Autor tego typu pracy zbiera wszystkie dostępne na rynku badania, odrzuca te bezwartościowe, a z pozostałej reszty wyciąga wnioski. Żeby pokazać Ci jak dużo prac jest bezwartościowych posłużę się przykładem.

Analiza materiałów w tematyce bólów pleców w powiązaniu z pozycją siedzącą.

Autorzy pracy „Sedentary lifestyle as a risk factor for low back pain: a systematic review” zebrali 1778 tytułów.

Tak — dobrze czytasz – 1778!

Ale aż 1391 nie miało jednak wartości!

Z pozostałych 387 taką wartość miało tylko 15, z których to piętnastu zaledwie 8 prezentowało wartość wysoką. Z 1778 badań tylko 8 było bardzo dobrych! Piszę to po to, żeby uświadomić Ci, w jak dużym szumie informacyjnym funkcjonujemy. Do rzeczy!

Czy plecy bolą od siedzenia?Kręgosłup, dyskoptia, ból pleców? Najlepsza pozycja siedziąca - twoja następna Joanna Tokarska joannatokarska.pl

Przykro mi, pomimo powszechnego przekonania że właśnie tak jest, badania naukowe mówią zupełnie coś innego.

Nie znaleziono korelacji pomiędzy siedzącym trybem życia, a bólami dolnego odcinka pleców.
Serio, NIE ZNALEZIONO TAKIEJ ZALEŻNOŚCI.

Dlaczego boli, jak długo siedzę?

Gdyby odpowiedź na to pytanie była prosta, można by ją znaleźć na każdym fizjoblogu, drukowałaby to prasa i promowała każda telewizja, a ludzie żyliby w zdrowiu i szczęściu bez jakichkolwiek bóli kręgosłupa. Tak jednak nie jest, ale pewnie to już wiesz.

Najprostszą odpowiedzią jest : to zależy.

U każdego jest inaczej. Pokaże Ci 3 aspekty, na które ja zwracam uwagę analizując problem bólów pleców

  1. Teoria BÓLU

Ból sam w sobie to opinia mózgu na temat zaistniałej sytuacji. W dużym skrócie, istnieją chwile, gdzie przy nawet bardzo rozległych uszkodzeniach ciała bólu nie odczuwamy. Np. podczas katastrofy matka ratująca dziecko będzie w stanie je nieć pomimo skręconej kostki, czy złamanego żebra.

Z drugiej strony bywają sytuacje, gdzie zupełnie znikome uszkodzenie powodują znaczny ból — przypomnij sobie o ostatnim razie, kiedy stanąłeś na klocek LEGO. Co więcej, istnieją sytuacje, gdzie zupełnie bez przyczyny „cielesnej” nasz mózg generuje ból, bo jest przekonany, że coś nam zagraża.Kręgosłup, dyskoptia, ból pleców? Kręgosłup,-dyskoptia,-ból--Joanna-Tokarska-joannatokarska

Szerzej na ten temat pisałam w serii artykułów „Dlaczego boli” na blogu fizjopozytywni.pl.

Do zapamiętania z tego artykułu jest FAKT, że nawet całkiem zdrowe plecy mogą boleć. Szczególnie w sytuacji, gdy ich właściciel jest przekonany, że powinny.

  1. Przekonania

Wiele osób jest przekonanych, że aby skutecznie zapobiegać dolegliwością pleców, powinni siedzieć w jakiejś określonej z góry – „zdrowotnej” pozycji.

Tymczasem nawet sami fizjoterapeuci nie są w pełni zgodni, jak taka idealna pozycja miałaby wyglądać.

Nic z resztą w tym dziwnego. Każdy człowiek ma inną budowę ciała, inną ruchomość stawów, inną historię urazów/nawyków/przekonań.

Dla każdego człowieka inaczej wygląda pozycja neutralna. Nie „prawidłowa”. Nie „zdrowotna”. Nie „ergonomiczna”. Neutralna. Czy siedzenie w niej uchroni nas przed bólami?Przykro mi, ale nie.

Nawet najwygodniejsza pozycja utrzymywana zbyt długo będzie wpływała negatywnie na nasze ciało.

  1. Ergonomia

Pomimo tego, iż nie ma zgodności, co do wyglądu idealnej pozycji siedzącej, wciąż prowadzone są badania próbujące udowodnić zasadność stosowania sprzętów pomagających ją utrzymać.

Firmy prześcigają się w produktach mających poprawić ergonomię siedzenia.Podkładki pod stopy, fotele, podpórki, półeczki, poduszeczki… Wszystko, aby było „bardziej zdrowo”. Niestety (albo i „stety”!!!) Wszystko wskazuje na to, iż stara maksyma „ruch to zdrowie” jest dziś bardziej aktualna, niż kiedykolwiek.

Nawet najlepszy fotel nie uchroni Cię przed bólem, jeśli w nim siedzisz zbyt długo bez ruchu. Bo to właśnie w bezruchu upatruje się obecnie przyczyny dolegliwości bólowych. Wszystko jedno, jakiej pozycji bezruch ten dotyczy.

To można siedzieć, czy nie?

Pomiędzy siedzącym trybem życia, a bólami pleców nie znaleziono korelacji. Oznacza to, że jeśli prowadzisz siedzący tryb życia, nie jesteś zagrożony bólami pleców bardziej, niż inni. Udowodniono za to powiązanie wielu poważnych chorób z brakiem ruchu. Otyłość i cukrzyca to tylko wierzchołek góry lodowej.

Tuż pod powierzchnią czają się rozmaite formy raka, a nawet śmierć. Niestety, brak ruchu na co dzień oznacza kłopoty. W tej perspektywie zwykły ból z nie ruszania się brzmi, jak przysłowiowy „pikuś”.

Jak żyć, pani magister?

Różnorodnie!

Zadbać o to, żeby częste zmiany pozycji stały się nawykiem.

Przestać obawiać się ruchu.

Dokonywać świadomych wyborów.

Winda vs schody.

Market samochodem vs lokalny sklep piechotą.

Popołudnie przed telewizorem vs popołudnie na spacerze.

Zacząć od rzeczy małych, ale robionych często – to właśnie one będą stanowiły największą dźwignię jeśli chodzi o zmianę samopoczucia.

Im więcej będziesz się ruszać, tym bardziej potrzeba ruchu będzie rosła.

Ani się obejrzysz, a będziesz królem siłowni, czego serdecznie Ci życzę.

Joanna Tokarska – Fizjopozytywna

Podziel się infografiką ze swoimi znajomymi:

 

Kręgosłup, dyskoptia, ból pleców? Jaka jest najlepsza pozycja siedziąca? Joanna Tokarska joannatokarska.pl

 

Źródła:

  1. Chen, Shu-Mei, et al. „Sedentary lifestyle as a risk factor for low back pain: a systematic review.” International archives of occupational and environmental health7 (2009): 797-806.
  2. Hartvigsen, Jan, et al. „Is sitting-while-at-work associated with low back pain? A systematic, critical literature review.” Scandinavian journal of public health3 (2000): 230-239.
  3. O’sullivan, Kieran, et al. „What do physiotherapists consider to be the best sitting spinal posture?.” Manual therapy5 (2012): 432-437.
  4. Wunderlich, Max, et al. „Analysis of spine loads in dentistry—impact of an altered sitting position of the dentist.” Journal of Biomedical Science and Engineering07 (2010): 664.
  5. Nowotny-Czupryna, Olga, et al. „Ustawienie kręgosłupa podczas pracy w pozycji siedzącej a dolegliwości bólowe u stomatologów i asystentek medycznych.” Med Pr5 (2018).
  6. Zderic, Theodore W., and Marc T. Hamilton. „Identification of hemostatic genes expressed in human and rat leg muscles and a novel gene (LPP1/PAP2A) suppressed during prolonged physical inactivity (sitting).” Lipids in health and disease1 (2012): 137.
  7. Hamilton, M. T., D. G. Hamilton, and T. W. Zderic. „Role of low energy expenditure and sitting in obesity, metabolic syndrome, type 2 diabetes, and cardiovascular disease.” Metabolic Syndrome and Related Disorders1 (2008): 81-82.
  8. Katzmarzyk, Peter T., et al. „Sitting time and mortality from all causes, cardiovascular disease, and cancer.” Medicine & Science in Sports & Exercise5 (2009): 998-1005.
  9. Schmid, Daniela, and Michael F. Leitzmann. „Television viewing and time spent sedentary in relation to cancer risk: a meta-analysis.” JNCI: Journal of the National Cancer Institute7 (2014): dju098.
  10. Bey, Lionel, and Marc T. Hamilton. „Suppression of skeletal muscle lipoprotein lipase activity during physical inactivity: a molecular reason to maintain daily low‐intensity activity.” The Journal of physiology2 (2003): 673-682.

Comments

comments

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *